مُذَکّر

فذکر انما انت مذکر

فذکر انما انت مذکر



امام علی علیه السلام فرموده است :بر تو باد به ملازمت یقین و دوری جستن از شک ، به سبب اینکه هیچ چیزی برای نابود ساختن دین آدمی بدتر از شک و تردید نیست1.

افراد فاسد و گمراه کننده وقتی می خواهند کسی را از صراط مستقیم منحرف نمایند و او را به راه باطل سوق دهند، اول با وسوسه های خائنانه یقینش را متزلزل می کنند و گرفتار شک و تردیدش می نمایند، سپس بذر تجری را در ضمیرش می افشانند و او را به راهی که خلاف حق و مصلحت است سوق می دهند.

حضرت آدم علیه السلام یقین داشت که خداوند او را از نزدیک شدن به شجره منهیه منع فرموده است . اما شیطان وقتی خواست او را اغفال کند و به کار ناروا وادارش نماید، به وی گفت : درختی را که تو از آن اجتناب می نمایی ، شجره خلد است و اگر از میوه آن بخوری همیشه در بهشت می مانی و برای آن که آدم و حوا را نسبت به گفته خود مطمئن نماید، قسم یاد کرد و گفت : من خیرخواه شما دو نفر هستم .

با این وسوسه شیطانی یقین آدم علیه السلام متزلزل گردید و دچار شک و تردید شد و از میوه ممنوعه استفاده نمود و در نتیجه از بهشت بیرون شد.

هر فردی از افراد بشر به اقتضای فطرتش نیاز به دین دارد و دین  از راه یقین ، خدا به دست ما رسانده است.و شیطان ونفس ودشمنین بشریت به دنبال رخنه وارد کردن به دین حقیقی ویقینی است.که بهترین راه برای رخنه وارد کردن به دین استفاده کردن از ابزارهای است که شیطان اولین پیامبر خدا را به واسطه آن ، او را فریب داد.وآن همان شک وتردید است.که علی علیه السلام عمل آدم را در عبارتی کوتاه بیان فرموده :فباع الیقین بشکّه و العزیمة بوهنه و استبدل بالجذل وجلا و بالاغترار ندما2  .آدم علیه السلام یقین خود را با شک معامله کرد و تصمیم خویشتن را به سستی مبدل ساخت ، فرح و شادی اش را با ترس معاوضه کرد و پشیمانی جایگزین غرورش گردید3 .  

واگر بخواهیم دین مان را از هر رخنه وپستی حفظ کنیم باید به کلام مولی امیرالمنین جامه عمل پوشید و از هر شک وتردیدی که ایجاد می کنند با رجوع به اعلم ومتخصص دین کرد وشبهه وتردید وشکی که بر دل ما انداخته اند رفع کرد.همان شک وتردیدی که حضرت آدم را ازبهشت خارج کرد.

1- غررالحکم ، ص 483.

2- نهج البلاغه ، ص 42.

3- شرح و تفسیر دعای مکارم الاخلاق ، ج 1، ص 266.

نظرات  (۵)

  • محمد حسین
  • سلام خوبی؟ منم مثل تو تو بیان وبلاگ داشتم اما از سرعت کم و امکانات پایین پولی خسته شدم
    تو گوگل گشتم دنبال یه وبلاگدهی خوب که چشمم به بین بلاگ خرد از همه لحاظ امکاناتش بیشتر از بیان
    من که گفتم نصف عمرم هدر رفته تو بیان حالا دارم یه سایت اختصاصی کار میکنم
    بیا اونجا منم سایت دارم بهت کمک میکنم
    http://nex2tafrih.binblog.ir/
    خوب بود
    پاسخ:
    یاعلی
  • متین خواجه وندی
  • با سلام و درود
    خوشحال میشم تبادل لینک و دنبال داشته باشیم
    در صورت تمایل در بخش نظردهی در یکی از مطالب وبلاگم خبرم کنین

  • محمدرضا سلمانیان نژاد
  • جمیل
    پاسخ:
    الحمدلله
  • زائر اربعین.... ع.پ.ا
  • سلام لطفا به وبسایت ما هم سر بزنید و ما رودنبال کنید.
    http://talaeyeh1393.blog.ir/
    مدیر وبسایت دلتنگ کربلا//زائر اربعین
    ع.پ.ا
    پاسخ:
    اگر فرست شد چشم!!!

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.