مُذَکّر

فذکر انما انت مذکر

فذکر انما انت مذکر

۱۲ مطلب در مهر ۱۳۹۵ ثبت شده است


طبق نظر آیت الله مکارم شیرازی (دامت برکاته)

                                            
                                                         

آیه‌32 سوره زخرف درباره حقارت دنیا می‌فرماید: وَلَوْلَا أَن یَکُونَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً لَجَعَلْنَا لِمَن یَکْفُرُ بِالرَّحْمَنِ لِبُیُوتِهِمْ سُقُفًا مِّن فَضَّةٍ؛ اگر در این مصالحی نبود ‌که مؤمنین هم از مزایای دنیا بهره‌مند شوند، همه نعمت‌های دنیا را به کفار می‌دادیم.

در این مضمون روایاتی نیز وجود دارد که مقداری این مسئله را توضیح می‌دهد.



****************************

با استفاده از فرمایشات امیرمؤمنان ‌‌‌‌‌‌‌علیه ‌السلام در نهج  ‌البلاغه1 به این نتیجه می رسیم که اصلی ‌ترین عواملی که موجب لغزش‌ها و انحراف ‌های ناگهانی و غیرمنتظره انسان می ‌شود دلبستگی به دنیا، پیروی از هوای نفس و وسوسه‌های شیطان است. اکنون پرسشی درباره ارتباط این سه عامل با هم مطرح می‌شود که آیا این سه عامل مستقل از یک‌‌‌دیگر هستند و هر کدام به تنهایی باعث انحراف انسان می‌شوند یا این که مجموع این سه با هم در انحراف انسان اثر می کنند، و یا این‌که قضیه به صورت دیگری است؟


************************************************

بخشی از آموزش‌هایی که اهل‌بیت‌صلوات‌الله‌علیه‌اجمعین به مردم دادند که به اندیشیدن به آخرت متوجه شوند و دلبستگی به امور دنیا پیدا نکنند، به روش تشبیه و  مَثَل بیان شده است. در قرآن  از روش تشبیه بسیار استفاده شده است. در این روش‌ برای این‌که ضررها و عیب‌های محبت دنیا برای مردم مجسم شود، آن را به امور دیگری تشبیه می‌کنند و برای آن مثال‌هایی می‌آورند. در اینجا ازتشبیه ی که برای دنیا در روایات  زده شده است آورده ایم :

از امیرالمومنین‌سلام‌الله‌علیه نقل شده که فرمودند: وَإِنَّ أَهْلَ الدُّنْیَا کَرَکْبٍ بَیْنَا هُمْ حَلُّوا إِذْ صَاحَ‏ سَائِقُهُمْ‏ فَارْتَحِلُوا.1

بخشی از آموزش‌هایی که اهل‌بیت‌صلوات‌الله‌علیه‌اجمعین به مردم دادند که به اندیشیدن به آخرت متوجه شوند و دلبستگی به امور دنیا پیدا نکنند، به روش تشبیه و  مثل بیان شده است. در قرآن  از روش تشبیه بسیار استفاده شده است. در این روش‌ برای این‌که ضررها و عیب‌های محبت دنیا برای مردم مجسم شود، آن را به امور دیگری تشبیه می‌کنند و برای آن مثال‌هایی می‌آورند. در اینجا ازتشبیه ی که برای دنیا زده شده است :

روز 24 ذی الحجه روز مبارک.


در کافى روایت شده از حضرت صادق علیه السّلام فرمود: وقتى که نصرانی های نجران خدمت پیغمبر رسیدند بزرگان آنها (اهتم و عاقب و سید) براى نماز گذاردن می خواستند ناقوس(نوعی آلت موسیقی) بزنند