مُذَکّر

فذکر انما انت مذکر

فذکر انما انت مذکر

۱ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۵ ثبت شده است


چند نکته درمورد آیه صلوات یعنی آیه 56سوره احزاب (إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِیما).

1. مقام پیامبر صلی الله علیه واله آن قدر والا است که آفریدگار عالم هستى و تمام فرشتگانى که تدبیر این جهان به فرمان حق بر عهده آنها گذارده شده است بر او درود مى‏فرستند، اکنون که چنین است شما نیز با این پیام جهان هستى هماهنگ شوید. او یک گوهر گرانقدر عالم آفرینش است، و اگر به لطف الهى در دسترس شما قرار گرفته مبادا ارزانش بشمرید، مبادا ارج و مقام او را در پیشگاه پروردگار و در نزد فرشتگان همه آسمانها فراموش کنید، او یک انسان است و از میان شما برخاسته ولى نه یک انسان عادى، کسى است که یک جهان در وجودش خلاصه شده است.

2. تعبیر به" یصلون" به صورت فعل مضارع دلیل بر استمرار است یعنى پیوسته خداوند و فرشتگان رحمت و درود بر او مى‏ فرستند، رحمت و درودى‏ پیوسته و جاودانى.

3. میان" صلوا" و" سلموا" چه فرقى است؟ " صلوا" امر به طلب رحمت و درود فرستادن بر پیامبر است، اما" سلموا" به معنى تسلیم در برابر فرمانهاى پیامبر گرامى اسلام است چنان که در آیه 65 سوره نساء آمده،( ثُمَّ لا یَجِدُوا فِی أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَیْتَ وَ یُسَلِّمُوا تَسْلِیماً:" مؤمنان کسانى هستند که به داورى تو تن دهند و حتى در دل از قضاوتت کمترین ناراحتى نداشته باشند و تسلیم مطلق گردند)1.چنان که در روایتى از امام صادق علیه السلام مى‏ خوانیم:" ابو بصیر" از محضرش سؤال کرد منظور از" صلاه" بر پیامبر صلی الله علیه واله را فهمیده‏ایم، اما معنى تسلیم بر او چیست؟ امام فرمود:هو التسلیم له فى الامور: منظور تسلیم بودن در برابر او در هر کار است2.

 

1.تفسیر نمونه، ج‏17، ص: 417.

2. مجمع البیان" ذیل آیات مورد بحث- حدیث دوم در کتب شیعه و اهل سنت به طرق متعدد، و با عباراتى قریب الافق نقل شده است.