مُذَکّر

فذکر انما انت مذکر

فذکر انما انت مذکر

راهبى به نام شمعون بن لاوى از نوادگان یهودا- که این یهودا خود از حواریون حضرت عیسى علیه السّلام بود- پرسش‏ هاى بسیارى از پیامبر صلّى اللَّه علیه و آله پرسید و حضرت به تمام آن پرسش ها، پاسخ گفت تا اینکه آن راهب به پیامبر صلّى اللَّه علیه و آله ایمان آورد و نبوّتش را تصدیق کرد.

از آن جمله شمعون راهب پرسید: به من بگو عقل چیست و چگونه است و چه چیز از آن منشعب مى‏ شود و چه چیز منشعب نمى‏ شود و اقسام و انواع عقل را برایم توصیف نما؟

پس رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله فرمود: همانا عقل زانوبندى است بر نادانى و نفس امّاره‏ که این دومانند پلیدترین جانوران است که اگر پایش بسته نشود، بی راهه مى‏ رود و سرگردان مى‏ شود، پس عقل زانوبند نادانى است.

 

وبه راستى، خداوند عقل را آفرید و به او فرمود: رو کن و او رو کرد؛ سپس فرمود:برگرد و او برگشت، آنگاه خداى تبارک و تعالى به او فرمود: به عزّت و جلالم سوگند که من آفریده‏اى از تو بزرگتر و فرمانبردارتر نیافریدم، به تو آغاز کنم و تو را به درگاه خود برگردانم، معیار پاداش و کیفر تویى.

پس  از عقل، بردبارى نشأت گرفت.

و از بردبارى، دانش .

و از دانش، هوشیارى .

و از هوشیارى، پاکدامنى .

و از پاکدامنى، خویشتن دارى.

و از خویشتن دارى، حیا.

و از حیا، وقار .

و از وقار، پایدارى بر کار خوب.

و از پایدارى بر کار خوب، بیزارى از کار بد.

و از بیزارى از کار بد، پیروى از اندرزگو. پس این ده دسته از انواع اخلاق نیکو است1.

 

.1ابن شعبه حرانى، حسن بن على، تحف العقول / ترجمه حسن زاده - قم، چاپ: اول، 1382ش.

 

 

 

نظرات  (۱)

  • محمدرضا سلمانیان نژاد
  • زیبا است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.