مُذَکّر

فذکر انما انت مذکر

فذکر انما انت مذکر

چرا درزمان ما اختلاس های آن چنانی صورت میگیردودلیل این اختلاس ها چیست؟

دلیل متعددی وجود داردکه این دلیل  مربوط به خود انسان است.وآن یاد خدا است.مردان با شرف و افراد مستقل و عزیز النفس موقعی که ازروی شایستگی و لیاقت ، مقام بزرگی را عهده دار شوند.درکمال قدرت و اعتماد به نفس انجام وظیفه می کنند.تملق و چاپلوسی،پستی وزبونی درروان پاک آنان راه ندارد و در حساس ترین مواقع،شخصیت خود را نمی بازند و به خواری و فرومایگی تن نمی دهند. حضرت علی علیه السلام فرمود:مرد با شرف اگر در جامعه به بزرگترین مقام و پایه نایل شود، هرگز خود را نمی بازد و از مسیر فضیلت خارج نمی شود. او مانند کوه پابرجاست که وزش بادها قادر نیست به حرکتش درآورد و متزلزلش نماید. (1)

 خواجه ابومنصوروزیر سلطان طغرل ، مردی دانا و لایق ، قوی النفس ،با شخصیت،خداپرست و درستکار بود. او در انجام وظایف دینی مراقبت کامل داشت .معمولا همه روزه پس از ادای فریضه صبح مدتی روی سجاده می نشست و ادعیه و اذکاری می خواند. پس از آن که آفتاب طلوع می کرد جامع وزارت را می پوشید و به دربار می رفت .روزی سلطان طغرل ، وزیر را قبل از طلوع آفتاب احضار کرد.مامورین به منزل وی رفتند و او را در حال خواندن دعا دیدند. امر پادشاه را ابلاغ نمودند.ولی وزیر به گفته آنان توجهی نکرد و همچنان به خواندن ادعیه ادامه داد. مامورین بی اعتنایی او را بهانه کردند و به عرض رساندند که وزیر نسبت به اوامر پادشاه احترام نمی کند و با این سخن ، سلطان طغرل را به سختی خشمگین کردند.وزیر پس از فراغت از عبادت سوار شد و به دربار آمد. به محض ورود، شاه با تندی به وی گفت : چرا دیر آمدی ؟وزیر در کمال قوت نفس و اطمینان خاطر عرض کرد:ای پادشاه ، من بنده خداوندم و چاکر سلطان طغرل ! تا از بندگی خدا فارغ نشوم نمی توانم به وظایف چاکری پادشاه قیام نمایم .گفتار محکم و پر از حقیقت وزیر، شاه را سخت تحت تاثیر قرار داد و دیده اش را اشک آلود کرد. به وزیر آفرین گفت و سفارش کرد که همواره به این روش ادامه بده و بندگی خدا را بر چاکری ما مقدم بدار، تا از برکت آن امور، کشور همواره بر نظم صحیح استوار بماند.(2)

افرادی که دست به این کارها می زنند.نه شرفی دارندونه عزتی واین بخاطر دوری ازیاد خداست.

1- غررالحکم ، ص 407

2- جوامع الحکایات ، ص 173. کودک از نظر وراثت و تربیت ، ج 2، ص 446.

نظرات  (۴)

۝۝۝۝♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥۝۝۝۝

۝۝۝۝♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥۝۝۝۝

 

هم میهن ارجمند! درود فراوان!

 با هدف توانمند سازی فرهنگ ملی و پاسداری از یکپارچگی ایران کهن

"وب بر شاخسار سخن "

هر ماه دو یادداشت ملی میهنی را به هموطنان عزیز پیشکش می کند.

خواهشمنداست ضمن مطالعه، آن را به ده نفر از هم میهنان ارسال نمایید.

 

آدرس ها:

 

http://payam-ghanoun.ir/

http://payam-chanoun.blogfa.com/

 

[گل]

 

۝۝۝۝♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥۝۝۝۝

۝۝۝۝♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥۝۝۝۝

آقا اختلاس چیه؟
پاسخ:
اختلاس به برداشت غیر قانونی اموال دولتی و یا غیر دولتی که توسط کارمندان و کارکنان دولت و یا وابسته به دولت انجام می‌گیرد، گفته می‌شود. اختلاس گونه‌ای از کلاهبرداری محسوب می‌شود که بیشتر به صورت برنامه‌ریزی شده، منظم و پنهان و بدون رضایت و آگاهی دیگران انجام می‌پذیرد
احسنت
پاسخ:
یاعلی
If not for your writing this topic could be very convtluoed and oblique.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.