مُذَکّر

فذکر انما انت مذکر

فذکر انما انت مذکر

3- احساس بى ‏نیازى‏

إِنَّ الْإِنسَانَ لَیَطْغَى‏ أَن رَآهُ اسْتَغْنَى‏ 1.

همانا انسان طغیان مى‏ ورزد اگر خود را بى‏ نیاز ببیند.

اگر در انسانها احساس بى ‏نیازى نسبت به پروردگار و حتى نسبت به هم نوعان پدید آید این احساس آنها را به طغیان دربرابر خدا و خلق وا مى‏ دارد همان طور که وقتی حضرت موسی آمد پیش فرعون و او را به دین حق وحقیقت دعوت کند فرعون در جواب حضرت موسی گفت اَن رَبّکم الاعلی2 من خودم پروردگار بزرگ هستم . مرفعان که از امکانات مادى فراوان برخوردارند به سوى خوشگذرانى و ولنگارى مى‏ گرایند و از پذیرش قیود و قوانین محدود کننده آزادیهاى بى‏ حساب، ابا مى‏ ورزند. از طرف دیگر، این غرقه بودن در نعمتها روحیه خودبینى مى‏ آفریند و گمان مى‏ کنند که در پیشگاه خدا ارج و قرب خاصى دارند که دیگران از این ارج و قرب محرومند.

پیامها

1- انسانها اگر گمان کنند که بى نیاز از خداوند هستند به طغیان و سرکشى گرفتار مى ‏آیند.

2- مرفعان در طول تاریخ، به دلیل امکانات مالى خویش، سرکشى نموده و در برابر پیامبران عرض اندام مى‏ کردند.

 

1. علق  آیات 6- 7.

2.نازعات آیه 20


  

نظرات  (۴)

ممنون سایتتون عالیه
پاسخ:
خواهش می کنم

یاعلی
سلام گلم چطوری؟ مطالبت عالی بنظرم وقتتو تو بیان هدر نکن حیف بعدن پشیمون میشی
بین بلاگ امکاناتش خیلی بیشتره میتونی یه سایت آینده دار اختصاصی بزنی از سایت هم کسب درامد کنی
راستی من انتقال دادم سر بزن
http://www.salan.binblog.ir/
  • ...ما شیعه ها ...
  • موفق باشید
    پاسخ:
    یاعلی برادر
  • خواندنی ها
  • ممنون دوست عزیز
    پاسخ:
    خواهش می کنم برادر

    یاعلی

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.