مُذَکّر

فذکر انما انت مذکر

فذکر انما انت مذکر


************************************************

بخشی از آموزش‌هایی که اهل‌بیت‌صلوات‌الله‌علیه‌اجمعین به مردم دادند که به اندیشیدن به آخرت متوجه شوند و دلبستگی به امور دنیا پیدا نکنند، به روش تشبیه و  مَثَل بیان شده است. در قرآن  از روش تشبیه بسیار استفاده شده است. در این روش‌ برای این‌که ضررها و عیب‌های محبت دنیا برای مردم مجسم شود، آن را به امور دیگری تشبیه می‌کنند و برای آن مثال‌هایی می‌آورند. در اینجا ازتشبیه ی که برای دنیا در روایات  زده شده است آورده ایم :

از امیرالمومنین‌سلام‌الله‌علیه نقل شده که فرمودند: وَإِنَّ أَهْلَ الدُّنْیَا کَرَکْبٍ بَیْنَا هُمْ حَلُّوا إِذْ صَاحَ‏ سَائِقُهُمْ‏ فَارْتَحِلُوا.1 کاروانی حرکت کرده و از جایی به جای دیگر می‌روند. در استراحتگاهی توقف کرده‌اند تا غذایی بخورند و استراحتی کنند، اما همین‌که بساط‌شان را پهن کردند و هنوز کارشان تمام نشده، قافله‌سالار ندا می‌دهد که حرکت می‌کنیم. دنیا این طور است. دنیا توقفگاهی بین رحم مادر و قبر است، و قبر آغاز زندگی ابدی ماست. کسی نباید به این استراحتگاه دل ببندد. قهوه‌خانه برای همین است که انسان چای و ناهاری بخورد و برود؛ برای این نیست که انسان بگردد، یا برای خودش کاخی بسازد.

حضرت در تشبیه دیگری می‌فرماید: أَهْلُ‏ الدُّنْیَا کَرَکْبٍ‏ یُسَارُ بِهِمْ‏ وَ هُمْ نِیَام؛‏ اهل دنیا شبیه قافله‌ای هستند که این‌ها را در حالی‌که خوابند حرکت داده‌اند. ناگهان بیدار می‌شوند و می‌گویند: این جا کجاست؟ ما چه وقت آمدیم، و چه کسی ما را به این‌جا آورده است؟ الناس نیام و إذا ماتوا انتبهوا؛ انسان‌ها خوابند؛ وقتی به عالم برزخ رفتند، آن‌جا اول بیداری است. وقتی بیدار شد با خودش می‌گوید: چرا فکرش را نکرده بودیم؛ چرا تهیه‌ای ندیده بودیم؟!



1.بحارالانوار، ج75، ص13.


نظرات  (۱)

پناه بر خدا

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.