مُذَکّر

فذکر انما انت مذکر

فذکر انما انت مذکر



خداونددر یکی از آیات بهترین امت را معرفی میکند  ومی فرماید: کُنْتُمْ خَیْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ یعنی شما (مسلمان ها )بهترین گروهی هستید که ازجانب خدابرمردم پدیدار شده اید.ویک صفتی خداوند برای ما شمرده واینکه می فرماید: تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ یعنی به کار پسندیده امر می کنید و از کار زشت باز می دارید ودر ادامه می فرماید: وَ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ1 یعنی وبه خدا ایمان می آورید.در این آیه خداوند امر به معروف و نهى از منکر را با ایمان مقرون ساخت،ازینجا وجه اهمیت امر معروف ونهی منکر روشن شدودر جاى دیگر گروهى را مذمت کرد و از کارهاى آنها نکوهش فرمود، و آنان را به عذاب خداوند وعده فرمود و بخاطر عدم امر به معروف و نهى از منکر مورد عتاب قرار داد و فرموده است: لُعِنَ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ بَنِی إِسْرائِیلَ عَلى‏ لِسانِ داوُدَ وَ عِیسَى ابْنِ مَرْیَمَ ذلِکَ بِما عَصَوْا وَ کانُوا یَعْتَدُونَ کانُوا لا یَتَناهَوْنَ عَنْ مُنکَرٍ فَعَلُوهُ لَبِئْسَ ما کانُوا یَفْعَلُونَ‏2.سپس خداوند متعال ما را به امر به معروف و نهى از منکر امر کرد و در کتاب خود در موارد متعددى وعده پاداش داد و فرمود: هر کس این عمل را ترک کند عذاب خواهد شد.                                                                                                                                                        وبرای اینکه وجه اهمیت امر به معروف ونهی از منکر بهتر برای ما روشن شود باید رفت سراغ قرآن ناطق حضرات معصومین درهمین مورد حضرت باقر علیه السّلام فرمود: امر به معروف و نهى از منکر دو مخلوق مى‏باشند از مخلوقات خداوند، هر کس آنها را یارى کند خداوند او را عزت مى‏ دهد و هر کس آنها را ترک کند خداوند او را مخذول مى ‏نماید.

ودر جای دیگر از امام صادق نقل شده است که: یک مردى از قبیله خثعم خدمت حضرت رسول صلى اللَّه علیه و آله رسید و گفت: یا رسول اللَّه بفرمائید بهترین عمل در اسلام چیست؟فرمود: ایمان به خداوند گفت: بعد چیست؟ فرمود: امر به معروف و نهى از منکر.آن مرد گفت: کدام یک از اعمال نزد خداوند مبغوض مى‏باشد. فرمود:شرک به خدا گفت: بعد چیست؟ فرمود: قطع رحم. گفت: بعد چیست؟ فرمود:ترک امر به معروف و نهى از منکر.

 حال که وجه اهمیت امر به معروف ونهی ازمنکر هم از راه کتاب وهم از راه سنت گفته شد.باید دید که امر به معروف ونهی از منکر کردن شرایطی دارد؟و برای جواب این سوال می رویم سراغ حدیثی که از امام صادق علیه السلام نقل شده است که فرمودند:کسى که امر به معروف و نهى از منکر می کند باید سه خصلت داشته باشد اول به آنچه امر مى‏کند باید دانا باشد و دوم از آنچه نهى مى‏نماید باید خود مرتکب آن نشودو سوم اینکه باید در امر و نهى جانب عدالت را مراعات کند و با نرمى و ملاطفت مردم را امر و نهى نماید.  ودر آخر هم می رویم سراغ عواقب ترک امر به معروف ونهی از منکر که  حضرت رسول صلى اللَّه علیه و آله فرمود: هر گاه امت من امر به معروف و نهى از منکر را ترک کنند باید منتظر حادثه‏اى از طرف خداوند بشوند.

 و حضرت موسى بن جعفر علیه السّلام ‏فرمود: اگر امر به معروف و نهى از منکر را ترک کنید افراد بد کردار بر شما مسلط خواهند شد و هر چه دعا کنید مستجاب نمى‏گردد.

 وامیرالمومنین على علیه السّلام فرمود: هر کس منکرى را مشاهده کند و با قلب و دست و زبانش از آن نهى نکند او یک مرده‏اى است که در میان زندگان حرکت مى‏کند.

و از آنجا که تمام دستورات دین اسلام بر مدار مصلحت ومسفده است عقل انسان می گوید که امر به معروف ونهی از منکر نباید ترک کرد.

1.آل عمران 110

2.مائده 78

 

 

 

نظرات  (۲)

گسترش بده ممنون
پاسخ:
انشاالله

تشکر از نظردادنتون آقای جوکار
خیلی ریز ه بزرگتر ش کن

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.